Onderhoud tandwiel klok | blog radarklok
- Geplaatst op
- Door Hans Klaassen
- 5

Het kan gebeuren dat een tandwiel klok gaat piepen. In dit interieurblog leggen we uit hoe je dit simpel stap voor stap verhelpt. Dit is gelijk de kans om de glasplaat van binnen te reinigen
Onderhoud Tandwiel klok | Radarklok
Ook een tandwiel klok heeft onderhoud nodig
Ineens begint je radarklok te piepen, of je wil de glasplaat aan de binnenkant van je ( open model ) tandwiel klok of radarklok schoonmaken. Of het uurwerk vervangen. Hoe ga je dan te werk? In dit interieur blog onderhoud van ( tandwiel ) klokken, leggen we het simpel stap voor stap simpel uit
Stap 1 het verwijderen van de binnenkant of achterkant
Haal de veertjes allemaal los van de achterplaat en pak hierna het binnenwerk eruit
Stap 2 Wijzers verwijderen
In de volgende stappen gaat het gouden knopje eraf en de wijzers
Trek het gouden knopje eraf
Pak de geklemde grote en kleine wijzer eraf
Stap 3 De moer van het quartz uurwerk losdraaien
Draai de moer linksom los zodat het grote tandwiel eraf kan
Pak het grote tandwiel eraf en de as van het quartz uurwerk is zichtbaar.
Pak de messing bus eraf en de buitenkant van deze bus heeft een drup olie nodig
Dit is waar het piepende geluid vandaan komt Dit is ook het moment om het uurwerk
te vervangen mocht deze defect zijn. ( het uurwerk valt nu op tafel )
Neem bv WD 40 en sproei een klein beetje aan de buiten kant van de messing bus.
Dit is eigenlijk een lager want in het grote tandwiel zit ook een messing bus.
Stap 4 het in elkaar zetten van de Tandwiel klok
De moer kan weer rechtsom vast gezet worden en draai hem niet te strak
Druk als eerste weer de kleine wijzer op 12 uur hierna de grote wijzer er weer op
ook op de stand 12 uur. En daarna het gouden knopje. maar niet te vast!!!!
Bij de ophang haak zit de 12 uur.. Maar dit is even de kans om met bv Glassex
de glasplaat aan de binnenkant mooi te reinigen. Als dit gedaan is leg het binnenwerk
weer terug en controleer of de wijzers bij de 12 uur staan. Corrigeren is nu nog makkelijk.
Breng alle veertje weer teug op hun plek. Draai daarna de klok om.
Maak de glasplaat van buiten ook weer mooi schoon
Uw klok is weer als nieuw en kan weer een lange tijd mee
Fijn te horen, dat dat het euvel was. Bedankt voor uw feedback
Gr. Rimisa
Inderdaad dat was bij ons het euvel. en het geluid ging ook steeds harden. we dachten zelf aan de tandwielen maar was inderdaad de messing bus. Drupje naaimachine olie erop. Onze winkel had geen oplossing. maar jullie gelukkig wel. Bedankt!
Heeft u de klok bij Rimisa gekocht? maak ook niet uit. Weet u zeker dat de de batterijen goed zijn? dat ze contact maken? soms zitten ze zo strak dat het veertje de batterijen niet tegen het contact aan drukt. Het kan ook een vuiltje zijn dan zullen de tandwielen een zetje moeten hebben Motortjes zijn in ons bezit
Ik hoor graag van u
Gr
Hans Klaassen
Rimisa
Bij ons draaien de radertjes niet meer
Motortje kapot versleten zegd mijn man
Googlen ons suf ,voor zo'n motortje
Iemand een tip voor ons waar te koop
Goed te horen. en bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet
Hans Klaassen
Rimisa
Helder artikel, er zat een klein spinnetje in de klok dus gelijk de glasplaat van binnen gereinigd en de bus geolied